PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DENGAN TEAMS GAMES TOURNAMENTS (TGT) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR

Authors

  • Rahayuningsih Ningsih SMPN 3 Jember

DOI:

https://doi.org/10.19184/jpf.v9i4.19551

Abstract

Penelitian tindakan kelas dengan judul Pembelajaran Kontekstual dengan Teams Games Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar telah dilakukan pada bulan Agustus – Oktober 2017. Subjek penelitian siswa  kelas IXA SMPN 3 Jember.Tujuan penelitian untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan pembelajaran kontekstual dengan metode belajar kooperatif TGT dapat meningkatkan hasil  belajar siswa. Data hasil belajar meningkat dari dari siklus I (75%) ke siklus II (100%). Data hasil belajar berdasarkan sub ranah kognitif (C1, C2, C3, C4, C5) meningkat dari siklus I ke siklus II

Guru diharapkan menerapkan pembelajaran ini karena membantu siswa membangun kebiasaan berpikir positif dan memotivasi siswa lebih giat belajar.

 

Kata kunci: Pembelajaran kontekstual, TGT, hasil belajar

Classroom action research with the title of Contextual Learning  using Teams Games Tournament (TGT) Cooperative Learning  to Enhance Result have been conducted in Agustus – Oktober 2017. The source of data in this research were students of class IXA State Junior High School 3 Jember. The result of the research shows that the students’ result increased. Increased result observation  the first cycle (75%) to the second cycle (100%). Increased result oof learning observation base on domain of cognitive from the first cycle (C1, C2, C3, C4, C5) to the second cycle. Teachers should implement this kind of teaching and learning activities because to help students build more positive thinking and motivate them to be more actively involved in the Science subject teaching and learning process

 

Key word: Contextual learning, TGT, result of learning

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2020-12-28